Blog

Blogpost over Leads

Wanneer men spreekt over lead generation dan spreekt men over leads.
Een lead is een spoor of process om van een bezoeker een potentiele klant te maken met de bedoeling om zoveel mogelijk leads te creëren die uiteindelijk tot kopende klanten worden gevormd. Een lead kan ook negatief eindigen dwz. dat de bezoeker helemaal geen interesse heeft en dus geen klant wordt. Leads kan men onderscheiden tussen Marketing Qualified Lead (MQL) en Sales Qualified Lead (SQL).


MQL's zijn bezoekers waarbij men hun interesse heeft gewekt. Dit zijn nog geen kopende klanten maar bezoekers waarop men het marketingplan zoals bv. reclame kan uitvoeren. MQL's wiens interesse hoog gewekt is zullen vervolgens SQL's worden.


SQL's zijn bezoekers waarbij men hun interesse heel hoog gewekt heeft en dus gereed zijn om de verkoopstrategie op toe te passen. Hiermee wordt bedoelt dat men kan beginnen over de verschillende prijscombinaties en/of alle voordelen en nadelen van beschikbare deals.


Lead generation is het process om van bezoekers leads te vormen. De bedoeling van dit process is uiteindelijk zoveel mogelijk kopende terugkerende klanten te bekomen. Dit kan op verschillende manieren.


Push notificaties
Aan de hand van push notificaties op de homepagina van de ksaOpwijk verwelkomen we elke bezoeker met een boodschap dat er een maandelijkse nieuwsbrief wordt aangeboden. Daarin ontvangen ze alle evenementen en uitstappen die hebben plaatsgevonden gedurende die maand. Hiermee hopen we enkele bezoekers die nog twijfelen om zichzelf of hun kinderen in te schrijven te charmeren met een kijk aan hoe leuk en sfeervol deze organisatie kan zijn. Elk ingeschreven bezoeker is voor ons dan een lead, een marketing qualified lead. Dit betekent dat met de juiste reclame campagne men deze kan omvormen tot sales qualified lead dat uiteindelijk een klant wordt voor onze organisatie.

Op de push notification bevindt zich een knop om zich in te schriven voor de nieuwsbrief. Wanneer men daarop klikt, wordt er een popup geopend dat vraagt naar de email van de bezoeker van de website. Na het invullen ontvangt de bezoeker een bevestiging via mail.


Video
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Met video's kan men een bezoeker aantrekken tot het aanschaffen van een service of product. Op deze manier amuseren en/of fascineren we de bezoeker met meer levendigere informatie dan het allemaal te moeten lezen. Op deze manier interageren de bezoekers met onze website en is er kans om een lead te creëren.


Bron: webiste

Blogpost over Google Analytics

Acquisatie en doelgroep

Via kanalen bekijken we op welke manier de gebruikers onze website bezoeken, bij ons zal dat vooral Direct, Google search en Social zijn. Ook gaan we onze doelgroep analyseren, hierbij is voor ons ons het geslacht en de leeftijd van de bezoeker belangrijk. Zo kunnen wij de taal en het uitzicht van onze website verbeteren. Ook houden we de frequentie en geschiedenis nauwlettend in het oog zodat we weten hoe vaak gebruikers bijvoorbeeld maandelijks onze activiteitenpagina bezoeken.

De campagne

We lanceerde een campagne voor de start van het ksa jaar op de Facebookpagina van KSA Opwijk. Hiervoor maakte we gebruik van een campagne URL. Als medium stelden we social in en als source Facebook. Deze URL zorgt ervoor dat wanneer mensen op deze link klikken dit verschijnt in de data over de start campagne. Zo kunnen we bekijken hoeveel mensen onze website bezoeken. Ook de gemiddelde sessieduur is hierbij zeer belangrijk, zo kunnen we bekijken of mensen echt geïnteresseerd de pagina lezen.

De gecreëerde URL:

https://zoni.be/ksaopwijk/index.html?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=Start%20KSA%20jaar

Doelen

Verder stellen we ook een aantal doelen in. Om te beginnen willen we weten hoeveel mensen bekijken welke activiteit we zondag gaan doen, door onze activiteitenpagina te bezoeken. Het is belangrijk dat dit goed op voorhand wordt bekeken, zodat de leden goed weten of ze bijvoorbeeld met de fiets moeten komen. Ook bekijken we het aantal mensen dat zich inschrijft op onze pagina, zo kunnen we een aantal leden als doel vooropstellen.

Blogpost over SEO

Seo in het kort

Search engine optimization is 1 van de twee takken van search engine marketing, seo is compleet organisch en dus niet betalend. Aan de hand van aanpassingen op je website ga je er voor zorgen dat deze hoger op de serp komt. Vooraleer je deze aanpassingen aanbrengt is het niet slecht om te weten hoe een zoekmachine in elkaar zit. Er zijn 3 fases namelijk: 1.Crawling 2.Indexing 3.Ranking. In de les hebben we heel wat manieren gezien om de seo van onze website te verbeteren deze kunnen we weer opdelen in 3 categoriën. Technical seo die vooral een impact heeft op crawling en indexing, On page seo vooral te maken heeft met de content op de website tot slot is er nog off-page seo.


Technical seo

Onder technical seo gaan we zaken aanpassen waardoor het crawlen van onze website beter zou gaan. Enkele zaken die we kunnen aanpassen: Een sitemap aanmaken, dit is een xml bestand in de root van je website die de structuur van je website duidelijk weergeeft aan de spiders. Een robots.txt bestand aanmaken waarin je kan bepalen wat gerawled mag worden en wat niet. Het is bijvoorbeeld aan te raden dynamische paginas weg te laten. In het volgende stuk gaan we wat dieper in op seo vriendelijke url's die ook een deel zijn van technical seo.


Seo vriendelijke url's

In deze blog gaan we dieper in op de topic "seo vriendelijke url's". Deze techniek zit onder de term "technical seo" dwz. dat het aanpassen van de url's een positief effect gaan hebben op de crawling en indexing van onze website. Op het internet zijn er verschillende richtlijnen te vinden over hoe je, jouw url seo vriendelijk maakt.


Ten eerste hou je de url best kort, op deze manier hechten spiders meer waarde aan elk afzonderlijk woord. Zoals in de les gezegd geweest, is het ook belangrijk om keywords terug te vinden in de url. Op Google webmasters raden ze ook aan gebruik te maken van interpuncties meer specifiek, het gebruik maken van een "hyphen". Dit alles zorgt er al voor dat de url leesbaar en aantrekkelijk is. Tot slot is het aangeraden om dynamische url's te vermijden. Dit is een url die gegenereerd wort door een specifieke query naar een site database. Die ervoor zorgt dat er heel wat in de url komt te staan. Door een robots.txt file aan te maken kunnen we ervoor zorgen dat deze niet gecrawled worden.


On-page seo

Enkele belangrijke elementen die onder on-page seo vallen zijn: Title tags optimalisatie – De titel is een zeer belangrijk element in het on page SEO proces. De titel dient kort maar beschrijvend te zijn welke de bezoeker info geeft over de hetgeen dat ze op de pagina vinden. De titel wordt geïndexeerd dus heeft een belangrijke waarde voor Google. Verder is er nog keywords optimalisatie het juist gebruiken van een primary keyword (in titels en h1), long tail keywords (in h2 tot en met h6), associate keywords in de content zelf. Dragen allemaal bij tot een betere indexering.


off-page seo

Google geeft elke pagina van je website een waarde. Deze waarde wordt doorgegeven aan onderliggende pagina's. We hebben er dus alle baat bij om een goede homepagina te hebben met een hoge waarde. Die op zijn beurt de waarde kan verdelen onder onderliggende pagina's. Dit algoritme heet link juicing en is ook van toepassing bij off-page seo in de vorm van outbount en inbound backlinking. Als een goede website een link heeft naar onze website verhoogt dat onze waarde. Hier door is het principe link building ontstaan waarbij je zo veel mogelijk links verzameld die je ranking positief beinvloeden. Goede links zijn onbetaald en naar relevante websites die vertrouwd zijn door Google met een goede reputatie.

Blogpost over SEA

Google Search Ad

Als opdracht hadden we taak gekregen om een Google Search ad te maken voor onze website. We hebben een "Text Ad" gemaakt om onze producten meer te kunnen verkopen. Op onze website hebben we een Webshop waar we onze producten, zoals T-shirts, Truien/Sweater en Stickers verkopen. Dankzij deze stap kunnen er ook meer inschrijvingen gebeuren op onze kamp. Ze kunnen zich inschrijven via het website.


Stappen om een Ad te creëeren

Ten eerste kiezen we onze doel. Er zijn drie keuzes beschikbaar: -Inshchrijvingen en/of verkopen op de website verhogen, -Meer telefoon traffiek krijgen naar het bedrijf en als laatste -Klanten verhogen op fysieke locatie. Wij hebben het eerste gekozen om onze producten te kunnen verkopen en ook inschrijvingen te verhogen via onze website.

Als tweede stap geeft u de naam van uw Campaign/Ad. Bij ons is het namelijk "KSA Opwijk".

Erna geven we de URL in waar de klanten zullen landen als ze op onze ad klikken.

Na deze stap krijgen we een voorbeeld hoe de klanten onze website zullen zien als ze erop drukken. Deze wordt in mobiel en in desktop versies getoond. Na op OK te drukken gaan we naar een belangrijke stap. Het stap waar we onze ad creëeren.

Google Dynamic Search Ad stelt ons bepaalde Headlines en Uitleggen voor. We kunnen het wel zelf aanpassen als het niet goed genoeg is. In deze stap hebben we ook de keuze om bereikbaar via telefoon te zijn met onze telefoonnummer in te geven. We maken ook gebruik van deze optie.

Als volgende belangrijke stap geven we de bepaalde Keywords in. Met deze gaat de klanten onze Ad zien wanneer ze iets daarover opzoeken. Deze heet dus ook een Search ad. Want wanneer ze iets opzoeken op Google, met de keywords dat we hebben ingegeven in hun zoekopdracht, gaan ze onze ad zien. Hier geeft DSA ook suggesties om keywords ze kiezen, u kunt natuurlijk ze verwijderen of nog anderen erbij toevoegen.

Hierna krijgen we het vraag om een locatie in te geven waar onze ad zal getoond worden. Omdat KSA Opwijk een lokale jeugdbeweging is, geven we als locatie Opwijk en zijn 10 KM straal. Zo kunnen alleen de mensen binnen die straal onze ad zien.

Vervolgens kiezen we een budget voor onze ad. Google suggesteer ons om dagelijks €59 te kiezen, zo kunnen ongeveer dagelijks 2017-347 clicks gebeuren op onze ad. Het minimum mogelijke budget is €1,65/dag waar de clicks tot 5-10 wordt gedaald. Het is vrij te kiezen aan de klant hoeveel die wilt spenderen.

Voordat we eindigen met onze ad te lanceren, zien we onze campaign opnieuw, met alle vorige stappen, om te verbeteren als er een fout is.
Als laatste moeten we onze betalingsgegevens in geven zodat we onze ad kunnen lanceren.
We hebben natuurlijk de ad niet gelanceerd omdat onze opdracht was alleen een ad creëeren en het niet te lanceren. Hieronder kunt u de screenshot van onze ad vinden.



Google Ads Search Certification

Honore Pacifique Bayisenge

Op 25 oktober behaalde ik het google ads search certificaat.
**Opmerking**
Mijn google account is gelinkt aan mijn youtube kanaal waarop ik de naam "Pacifique Stormz" gebruik. Hiermee wil ik verwarring voorkomen en verduidelijken dat mijn officiele naam Honore Pacifique Bayisenge is.


Cem Yilmaz

Paulo Callebaut

Niels Dejonghe

Blogpost over E-mail Marketing


Screenshot van onze HTML E-Mail


HTML e-mail


Template - Voor onze e-mail hebben we een template gebruikt die al eerder gebruikt is door Weblabs. De opmaak is grotendeels met hetzelfde basis gebleven, behalve zijn er paar veranderingen die nodig waren voor onze eigen website.

Inhoud - De kleuren van de e-mail zijn geïnspireerd geweest van het logo. In de mail introduceren we onze nieuwe producten, namelijk T-shirt, sweater en de trui. Via elke knop kunnen ze het product kopen, want ze worden in principe naar ons website verwijst.

Functies - Helemaal boven kunt u ook zien dat het een e-mail is naar een specifieke klant, dus het is niet een algemene e-mail die naar iedereen gestuurd wordt. Op elke button in de mail hebben we de link geplaatst van onze website/blog. De klant wordt naar onze blog gestuurd wanneer die erop klikt. We kunnen deze later zo implementeren dat het klant meteen naar de webshop door gestuurd wordt. Onze mail is compatibel met alle mail platformen. We kunnen door aan alle klanten de mail doorsturen zonder enig misvormd beeld. Het is ook zo aangepast dat het op verschillende apparaten ook zonder enig probleem kan geopend worden. De schermgrootte is dus niet afhankelijk. We hebben ook een functie toegevoegd om in geval van een vraag, de klant kan ons makkelijk contacteren met alleen om "Contacteer Ons!" button te drukken. De knop zal de e-mail openen met ons e-mailadres erin. Zo spaart de klant ook veel tijd. We hebben ook een button "Afmelden" gezet maar wanneer men erop drukt wordt er momenteel niets veranderd. Het is altijd toegepast in Marketing mails en daarom dachten we dat het handig zou zijn voor de klanten die niet meer een elektronisch mail zouden willen van ons.


Blogpost over Content marketing

Content marketing is een strategische marketing benadering gefocust op het creëren van waardevolle, relevante en consitente content. Om een bepaald publiek aan te trekken en behouden.


Story telling

Story telling is letterlijk vertaald een verhaal vertellen. En is een techniek die gepaard gaat met content marketing. Een goed verhaal voldoet aan de 4 I's: intrest, instruct, involve, inspire. Hierdoor trek je de aandacht van de lezer dit is exact wat je wilt doen bij je marketing advertenties. Als we even verder denken beseffen we dat we content marketing kunnen linken aan alle leerstof die we voorbije semester gezien hebben. In deze blogpost gaan we kort in op de link met de geziene leerstof.


Lead generation & content marketing

Lead generation gaat over het aantrekken van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten. Elke doelgroep zal ook andere content krijgen. Om nieuwe klanten te lokken kunnen we kijken naar intrest ,instuct en involve van content marketing. Waar we proberen interesse op te wekken vervolgens instrueren om iets te doen om uiteindelijk de klanten erbij te betrekken. Bij het behouden van klanten kijken we eerder naar inspire om de betrouwbaarheid van de klant te behouden.


Digital analytics & content marketing

Digital analytics is een zeer goede ondersteuning voor content marketing. Hierdoor kunnen we heel wat data analyseren waaruit we allerlei info halen over de klant. We zien welke content het populairst is en bij wij. Dit laat toe om content meer en beter te personaliseren en in te spelen om zwaktes.


Email marketing & content marketing

Deze twee gaan samen hand in hand. Email zijn vaak gepersonaliseerd door gebruik te maken van namen, content filteren op basis van interesses etc. Ook zit er heel wat content in zoals video's, cta knoppen, tekst etc.


advertising & content marketing

Advertising is marketing dat minder gepersonaliseerd is en meer vanuit het bedrijf vertrekt. Content marketing is zeer gericht op een specifieke doelgroep of persoon. Een tv advertentie is bijvoorbeeld niet zo gepersonaliseerd maar zal wel sommige mensen interesseren.


Social media & content marketing

Sociale media kanalen heeft verschillende gebruikers en doelpublieken.

  • Twitter
    • Professioneel gebruik
    • Content zoals vacatures, cv's,...
  • Instagram
    • Jongeren en jongvolwassenen
    • Entertainment
    • vooral foto's en video's in de vorm van stories en posts


Hedgehog & content marketing

Dit gaat vooral over een balans vinden tussen 3 aspecten en daarop je content maken.

  • Wat vind ik leuk
  • wat vinden leads leuk
  • welk voordeel hebben we


Toepassing use case

Voor content marketing hebben we een flyer ontwoerpen met als doel meer kinderen aan te trekken naar de ksa. Deze flyer kunnen we uitdelen aan schoolpoorten en geven aan zowel kinderen als ouders. Ook kunnen we deze in de brievenbussen van opwijk en omstreken steken. Hiermee hebben een groot deel van ons doelpubliek bereikt. In de flyer staan een paar vragen die een beetje met storytelling te maken hebben. Als kinderen zichzelf herkennen in deze vragen zijn ze misschien meer geneigd om zich in te schrijven voor de KSA.


Screenshot van onze flyer

Blogpost over Social media & Influencer Marketing


Social media channels

Aangezien ons doelpubliek ouders van kinderen is, is Facebook de meest logische keuze als Social Media kanaal. Ondanks dat we een website hebben wordt heel veel via Facebook gecommuniceerd omdat dat de makkelijkste en meest efficiente manier is om de ouders te bereiken. We gebruiken geen andere social media channels, wel hebben we al nagedacht om Instagram te gebruiken, maar sinds de komst van 'stories' op Facebook zien we hier het nut niet meer van in aangezien onze ouders zich toch vooral op Facebook situeren. Doordat ons doelpubliek zich vooral op Facebook centreert gebeurt ook automatisch awareness, consideration, conversion en loyalty op Facebook.

The audience

Als we kijken wie ons publiek is zien we vooral iets meer vrouwen bereiken en dat onze pagina het meest wordt bekeken door ouders en door de leiding zelf. Wat opvallend is, is dat, ondanks we ons vooral richten op Opwijkse kinderen en jeugd in onze werking, maar 65% van onze audience in Opwijk woont. Ook is het opvallend dat in de categorie waar vooral de ouders van de jongere leden zich in situeren (35-44), er bijna dubbel zoveel vrouwen onze pagina bezoeken dan mannen. Het zullen dus vooral de moeders zijn die onze pagina bezoeken, dit is belangrijk om onze posts toch een beetje aan aan te passen.

Doelstelling

Als KSA Opwijk heeft onze Facebookpagina als hoofddoel om leden te werven en te behouden. Ook zijn er een aantal bijkomende doelstellingen.

Leden werven: Dit is natuurlijk 1 van onze hoofddoelen. We doen dit door posts te plaatsen waarbij we bijvoorbeeld vragen om de volgende werkingsdag een vriendje mee te brengen. Maar ook doen we dit door aan het begin van het jaar een betaalde post te maken waarbij we focussen op mensen tussen de 30-45 jaar met kinderen (de ouders van onze jongste (toekomstige) leden).

Leden behouden: Eens kinderen lid zijn van onze vereniging moeten we natuurlijk proberen dat ze blijven komen. Dit doen we door elke week posts te plaatsen van de activiteiten van vorige week, om ook de ouders te laten meegenieten van de sfeer op de ksa. Ook posten we elke woensdag wat we op zondag gaan doen, om de ouders te overtuigen om hun kinderen naar de ksa te laten komen.

Imago: Een bijkomende doelstelling is onder andere het imago van KSA Opwijk goed houden bij de Opwijkse bevolking. Het is belangrijk dat mensen zien wat we doen op zondag en hoe leuk het wel is bij de ksa. Dit doen we onder andere door mensen met wedstrijden posts te laten delen, zodat ook mensen die de pagina niet volgen posts van ons te zien krijgen.

De content

We maken gebruik van verschillende soort content. Zoals eerder gezegd posten we foto's na elke ksa zondag, maar ook komen er regelmatig leuke filmpjes op, zoals bijvoorbeeld van spelende kinderen. Elke woensdag is er ook een post over de activiteiten die we zondag gaan doen.

Social Media KPIs

Als we gaan kijken naar de Interactions per mille dan scoren we toch vrij goed. Als we de laatste 5 posts nemen dan komen tot de volgende berekening ((739 likes en comments / 5 posts) / 1000 pagina likes) * 1000 = 147.8. Als het aangeweze gemiddelde 4 is kunnen we wel besluiten dat onze Social media het zeer goed doet.

Use Case

De volgende posts werden op buffer ingepland.

Als we gaan kijken naar de Interactions per mille dan scoren we toch vrij goed. Als we de laatste 5 posts nemen dan komen tot de volgende berekening ((739 likes en comments / 5 posts) / 1000 pagina likes) * 1000 = 147.8. Als het aangeweze gemiddelde 4 is kunnen we wel besluiten dat onze Social media het zeer goed doet.

Er zijn een aantal verschillen tussen een Facebookpagina en een Facebookprofiel

  • Een facebookpagina kan een onbepaald aantal fans hebben VS een profiel kan maximum 5000 vrienden hebben
  • Een facebookpagina kan door meerdere profielen beheerd worden
  • Een facebookpagina heeft advertentiemogelijkheden, een profiel niet
  • Een facebookpagina kan statistieken bekijken, een profiel niet
  • Een facebookpagina is toegankelijk voor iedereen met een profiel, niet iedereen kan alle info op een profiel bekijken
  • Een facebookpagina kan gevolgd worden door iedereen, een profiel kan volgers weigeren
  • Een facebookpagina kan posts inplannen, een profiel kan dit niet

De link naar de Facebook


Blogpost over Marketing automation

Effectief marketing uitvoeren betekent dat men zich houdt aan de 4 R's.

  1. Right message
    Hiermee wordt gecontroleerd of de boodschap wel relevant is. Men streeft naar de juiste/perfecte boodschap in dit onderdeel. Er wordt verwacht dat de content van de message samen hoort met de missie en visie van het bedrijf. Daarnaast moet het up to date zijn, men krijgt niet graag oud nieuws.

  2. Right person
    De juiste boodschap moet ook naar de juiste persoon. Wanneer dit niet het geval is kan men ontevredenheid creëren of wordt dit als spam gezien bij de ontvanger.

  3. Right time
    De juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment. Men verwacht geen reclame over winterjassen in het begin van de zomer. Het kan de juiste boodschap zijn naar de juiste persoon maar wanneer het niet het juiste moment is zal het marketing campagne falen.

  4. Right channel
    Dit allemaal via het juiste kanaal. Het voornaamste kanaal gebruiken voor de juiste campagne is van uiterst belang. Bankgegevens verkrijgt men niet graag op een affiche of het laatste nieuws via sms.


Deze criteria's worden toegepast om effectief marketing te voeren. Op de dag van vandaag beschikt men ook over 3 verschillende channel vormen om dit toe te passen.

  1. Single channel
    Hier wordt dezelfde boodschap over één kanaal verstuurd. Deze channel vorm werd in het verleden vaak gebruikt, het voormaamste channel dat men toen gebruikte was dam email's vanuit het bedrijf naar de gerichte persoon.

  2. Multi channel
    Hedendaags wordt alles gedigitaliseerd, op die manier ontstonden er nieuwe kanalen waar men marketing op kan uitvoeren. Deze channel vorm richt zich op het uitvoeren van marketing over verschillende kanalen zoals email, radio, affiches, enz. maar met nog steeds dezelfde boodschap.

  3. Omni channel
    Omni channel lijkt heel veel op multi channel maar verschilt in de content van de boodschap en de oorsprong van waar uit de boodschap vertrekt. Bij omni channel wordt bij iedere klant een verschillend (of hetzelfde) verhaal geschreven. De boodschap van de marketing verschilt per channel waar de klant terechtkomt.
    Een voorbeeld hiervan gaat als volgt:

    Wanneer een persoon een bepaald bedrijf op Google opzoekt, wordt de facebook pagina van dat bedrijf gevonden. Op deze pagina zullen dan posts te zien zijn over enkele laatste nieuwtjes over wat het bedrijf doet of heeft meegemaakt maar ook een link dat naar de officiele website verwijst.

    Op de Officiële website vindt men meer informatie over de visie en missie van het bedrijf maar ook wie de eigenaar is, het ontstaan van het bedrijf en indien van toepassing het volledig gamma dat men probeert te verkopen. Hier kan de persoon dan een klant worden of zich inschrijven voor een maandelijkse nieuwsbrief.

    Via mail ontvangt de nieuwe klant dan een boodschap met daarin een verslag over wat het bedrijf deze maand mee te delen heeft. Bedrijven belonen klanten vaak met een korting of een exclusieve ervaring wanneer men zich inschrijft voor een nieuwsbrief. Hiermee wordt de klant dan gecharmeerd om weer de website weer te bezoeken en de beloning in ontvangst te nemen.

    Vervolgens kan de klant de fysieke winkel gaan bezoeken waarbij er dan flyers worden uitgedeeld om de sociale media van het bedrijf te gaan bekijken. En zo kan een verhaal van een klant oneindig lang voort gaan. Klanten kunnen dezelfde weg afleggen of een verschillend pad volgen waarbij de channels in een verschillende volgorde worden gebruikt. Elke weg of pad is een verhaal/journey en elk punt is een marketing integratie waar een verschillend boodschap wordt gebruikt.



Op deze manier past men, in theorie, effectieve marketing toe. Maar in de praktijk is dit niet zo eenvoudig. Men kan spreken over terabytes of petabytes aan klantendata. Hier komt automatisering van pas. Met het automatiseren van de marketing, kan met de theorie op een eenvoudige manier toepassen zonder dat een fysieke tussenpersoon nodig is. Aan de hand van wordflows kan men digitale marketing automatiseren.



Toepassing op de website

Hier ziet u de workflow dat op deze website wordt toegepast. De automation werd met de tool van Automizy ontwikkeld.

Automizy

Wanner een persoon zich op de website inschrijft voor een maandelijkse nieuwsbrief, wordt er automatisch een mail gestuurd waarin staat dat de inschrijving bevestigd is. De workflow automation wacht dan 7 dagen voordat het nagaat of de mail geopend werd. Wanneer de mail geopend werd gaat het automation systeem na of de klant op een van de links in die mail heeft geklikt. Als dat wel het geval is, wordt de klant toegevoegd aan de lijst van super actieve gebruikers. Zoniet wordt hij/zij in de lijst van actieve gebruikers gestopt omdat de mail toch geopend werd.

In het geval dat de mail na een week nog steeds niet geopend werd, wacht het systeem nog 10 dagen om dan een nieuwe email te versturen met een kortingscode voor de webshop. Op deze manier doet men een poging om deze klanten om deze klanten niet te verliezen. De korting is maar 3 dagen geldig, als de klant in die tijd de mail nog steeds niet heeft geopend dan voegen we hem/haar toe in de lijst van niet actieve gebruikers. Als dit wel het geval is wordt weer nagezien of er interactie met de email gebeurt is. Indien wel is de klant voor de super actieve gebruikers lijst zoniet voor de gewoon actieve gebruikers.



Vervolgens ziet u hier de 2 email's die verstuurd worden. De eerste mails bevat de links naar de sociale media van de KSA te opwijk groep. Wanneer de klant op een van deze links klikt wordt het autmation systeem daarvan op de hoogte gehouden. Bij de tweede email wordt er een poging gedaan om de klant opnieuw te winnen met een kortingscode. Daarnaast wordt de klant duidelijk uitgenodigd om de website opnieuw te bezoeken met grote knop dat naar de webshop van de website lijdt.

Tenslotte ziet u hier de verschillende lijsten waar de klanten in worden gestopt. Op deze manier maakt men goed onderscheid naar wie men diepgaande reclame kan sturen zoals wedstrijden, activiteiten enz. Dit zijn dan de super actieve gebruikers.

Bij de actieve gebruikers worden enkel de laatste nieuwtjes verstuurd over de avonturen van de jeugdbeweging. Zij zijn enkel geïnteresseerd in feiten en willen niet heel interactief meedoen met de KSA.

Naar de onactieve gebruikers wordt voorlopig nog niets verstuurd. Hier zou men bv. kunnen nadenken over een campagne strategie dat men in de toekomst op hun zou kunnen toepassen om deze klanten dan toch over te winnen.

Op deze manier bekomen we een omni channel waar verschillende klanten dezelfde of een verschillend verhaar/journey creëren. Hier ziet u enkele voorbeelden van journey's die ontstaan bij verschillende startpunten. Elke channel biedt een andere boodschap aan waarmee de klant interageert